• Home »
  • Nyheder »
  • Klage over TV2 udsendelse om Eritrea, lørdag 17 januar, 2015 – betaling af 2 % fra diasporaen.

Klage over TV2 udsendelse om Eritrea, lørdag 17 januar, 2015 – betaling af 2 % fra diasporaen.

image_pdfimage_print

Til TV 2tv2

Vedr. betaling af 2 % fra diasporaen.

Vi vil klage over manglen på almindelig presseetik, og den form for kampagnejournalistik som journalist Anders Lomholt anvendte i dette indslag om eritreaneres frivillige betaling af 2 % til Eritrea.

Eritrea blev en selvstændig stat i 1991 efter 30 års krig og har brug for støtte til opbygning af landet, rehabilitering af krigsofre, hjælp til forældreløse børn osv. og har derfor bedt eritreanere i udlandet om at bidrage. Et princip som ikke er ukendt, f.eks. betaler jøder i hele verden store beløb til Israel og amerikanske statsborgere som bor i udlandet betaler skat til deres hjemland.

Men Anders Lomholt har travlt med at lave et indslag hvor konklusionen er givet på forhånd. Eritreanere rejser meget frem og tilbage til Eritrea, og er aldeles ikke et lukket land. Spørg bare herboende eritreanere.

Ud fra den almindelige RET og PLIGT tankegang, beder man eritreanere i udlandet om at betale til samfundet, hvis man vil have ydelser i form af f.eks. adgang til jord og andre rettigheder. Og det er vel at mærke frivilligt at betale. Og det er en konstruktion når Anders Lomholt i programmet siger ”at de presses til at betale”

Udsendelsen er lavet med et SET UP, hvor det åbenbart drejer sig om sammen med oppositionsfolk, at tegne et meget negativt billede. Det er TV 2 i sin gode ret til. Men vi vil klage over de anvendte metoder, som ikke er i overensstemmelse med god presseetik og TV 2`s egne presseetiske regler.

I stedet for selv at ringe til ambassaden i Stockholm, så ser vi TV2 anvende en person til at ringe som bruger et falsk navn: Tekle Tesfay Gebray.  Hans rigtige navn er imidlertid Kiros Tesfagiorgis, og han får svar på sine spørgsmål fra ambassaden. Og dette falskneri foregår fra TV2`s studie, dvs. det er aftalt spil, hvor Anders Lomholt bruger Kiros Tesfagiorgis som ”Agent provocateur”. Hvis der var tale om afsløring af noget kriminelt kunne man forstå det, men det er aldeles ikke kriminelt at bede borgere med eritreansk statsborgerskab om at betale en skat hvis de ønsker ydelser fra staten. Dvs. TV 2 og Anders Lomholt bruger en stråmand i stedet for selv at spørge ambassaden. En metode som ellers kendetegner almindelig hæderlig journalistik.

Dette må være i strid med TV 2 egen programetik.

Endvidere bringes der et billede af en herboende eritreaner Haile Russom, som hænges ud i udsendelsen som nærmest kriminel. Det er ikke ulovligt det som han gør for at hjælpe sine landsmænd. Og hvor TV2 har fået et billede af ham, forstår Haile Russom ikke…har TV 2 stjålet det?
Med venlig hilsen

Daniel Ghebrelul og John Graversgaard, på vegne af Den Eritreanske Støtteforening.

 

24. januar 2015